مصرف ماهي، احتمال زايمانهاي زودرس را كاهش ميدهد
![]() مصرف ماهي يك عامل موثر جهت كاهش احتمال زايمان زودرس و وزن كم نوزادان هنگام تولد است. در مطالعه ای با هدف بررسي مصرف ماهي با اسيد چرب امگا 3 بر ميزان كاهش زايمان زودرس و كم وزني نوزادان هنگام تولد توسط زيبا تقيزاده از دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران و جمعي از همكارانش انجام شد. در اين مطالعه، 1200 نفر كه داراي ويژگيهاي ورود به مطالعه بودند، از طريق نمونهگيري مبتني بر هدف انتخاب و از هفته 16 بارداري به طور آزادانه وارد مطالعه شدند. يافتهها ارتباط آماري معناداري بين مصرف ماهي بيش از 3 بار در دوران بارداري با كاهش زايمان زودرس و افزايش وزن هنگام تولد نوزادان را نشان داد. شناسايي عوامل خطرساز براي زايمان زودرس و وزن كم موقع تولد كه زمينهساز بيماريها و عوارض نوزادي است، از اهميت ويژهاي برخوردار است. وزن زياد موقع تولد در نوزادان و يا حاملگيهاي طولاني مدت در جوامعي كه مصرف بالاي ماهي با اسيد چرب امگا 3 دارند، مويد اثر اين اسيد چرب بر افزايش رشد و وزن جنين داخل رحم و در نتيجه كاهش ميزان زايمان زودرس و كم وزني نوزادان هنگام تولد است. مصرف ماهي يك عامل موثر جهت كاهش احتمال زايمان زودرس و وزن كم هنگام تولد محسوب ميشود. لذا تدوين و ارائه برنامههاي آموزشي تغذيه براي زنان باردار ضروري به نظر ميرسد. |
